MODROTLAČ

O našej modrotlači, tradičnom spôsobe úpravy plátna, a o tom ako sme toto remeslo u nás obnovili si môžete prečítať

 

TU.

 

Naše modrotlačové plátenká sú ručne maľované rezervou resp. papom a následne po vysušení farbené v zmesi pravého prírodného indiga. Každé plátenko je originál vzorom i farbou - vzory sa môžu mierne odlišovať a farba indiga môže byť menej či viac sýtejšie modrá. Z plátenok pripravujeme brošne, malé zrkadielka, obrázky na stenu a tiež kabelky, kravaty a motýliky. Rozmery plátenok sú limitovanej veľkosti, pretože farbíme len v malom, nie metráž.

 

V prípade, že sa Vám niečo zapáči, kontaktujte nás: dovalova.lucka@gmail.com

Ďalšia oblasť, ktorej sa chémia týka až príliš, je modrotlač. Je to tradičný spôsob úpravy plátna - potlačenie vzoru špeciálnou zmesou a následné zafarbenie indigom, teda skôr by táto téma spadala do výtvarnej - textilný dizajn. Špeciálna zmes na nanášanie vzoru sa nazýva pap alebo rezerva a jej zloženie bolo tajomstvom každého farbiara a ani dnešní modrotlačiari sa veru o tajomstvo nepodelia :). V knihe Modrotlač na Slovensku od Oľgy Danglovej sme našli niekoľko receptov, ktoré udávali zloženie rezervy, ale nie postup, ako ju pripraviť. Recepty obsahovali aj chemické látky, ktoré sú dnes klasifikované ako nebezpečné a v školskom laboratóriu nepoužiteľné. Preto prišiel na rad experiment ... Prvú skúšobnú rezervu namiešanú z dostupných chemikálií (medzi ktoré patrí aj medenka, ktorú si sami pripravujeme v laboratóriu) sme nanášali na plátno drevenou formou, ktorú pripravil Jakub Lešták v rámci svojho projektu MODROTLAČ. Vzor na plátne nanesený rezervou musí pred farbením vyschnúť. Keď rezerva zatuhla, zafarbili sme  plátno pravým prírodným Indigom (až z Indie :) ). Po vypraní v slabom kyslom roztoku sa objaví svetlý vzor a ostatné plátno ostane modré.

Aj keď naša prvá forma nie je perfektná a vzor je trochu rozliaty, som rada, že si ju vyrobil Jakub sám.



Viac tu: https://mladychemik.webnode.sk/chemicke-projekty/modrotlac/
Je to tradičný spôsob úpravy plátna - potlačenie vzoru špeciálnou zmesou a následné zafarbenie indigom, teda skôr by táto téma spadala do výtvarnej - textilný dizajn. Špeciálna zmes na nanášanie vzoru sa nazýva pap alebo rezerva a jej zloženie bolo tajomstvom každého farbiara a ani dnešní modrotlačiari sa veru o tajomstvo nepodelia :). V knihe Modrotlač na Slovensku od Oľgy Danglovej sme našli niekoľko receptov, ktoré udávali zloženie rezervy, ale nie postup, ako ju pripraviť. Recepty obsahovali aj chemické látky, ktoré sú dnes klasifikované ako nebezpečné a v školskom laboratóriu nepoužiteľné. Preto prišiel na rad experiment ... Prvú skúšobnú rezervu namiešanú z dostupných chemikálií (medzi ktoré patrí aj medenka, ktorú si sami pripravujeme v laboratóriu) sme nanášali na plátno drevenou formou, ktorú pripravil Jakub Lešták v rámci svojho projektu MODROTLAČ. Vzor na plátne nanesený rezervou musí pred farbením vyschnúť. Keď rezerva zatuhla, zafarbili sme  plátno pravým prírodným Indigom (až z Indie :) ). Po vypraní v slabom kyslom roztoku sa objaví svetlý vzor a ostatné plátno ostane modré.

Viac tu: https://mladychemik.webnode.sk/chemicke-projekty/modrotlac/
Je to tradičný spôsob úpravy plátna - potlačenie vzoru špeciálnou zmesou a následné zafarbenie indigom, teda skôr by táto téma spadala do výtvarnej - textilný dizajn. Špeciálna zmes na nanášanie vzoru sa nazýva pap alebo rezerva a jej zloženie bolo tajomstvom každého farbiara a ani dnešní modrotlačiari sa veru o tajomstvo nepodelia :). V knihe Modrotlač na Slovensku od Oľgy Danglovej sme našli niekoľko receptov, ktoré udávali zloženie rezervy, ale nie postup, ako ju pripraviť. Recepty obsahovali aj chemické látky, ktoré sú dnes klasifikované ako nebezpečné a v školskom laboratóriu nepoužiteľné. Preto prišiel na rad experiment ... Prvú skúšobnú rezervu namiešanú z dostupných chemikálií (medzi ktoré patrí aj medenka, ktorú si sami pripravujeme v laboratóriu) sme nanášali na plátno drevenou formou, ktorú pripravil Jakub Lešták v rámci svojho projektu MODROTLAČ. Vzor na plátne nanesený rezervou musí pred farbením vyschnúť. Keď rezerva zatuhla, zafarbili sme  plátno pravým prírodným Indigom (až z Indie :) ). Po vypraní v slabom kyslom roztoku sa objaví svetlý vzor a ostatné plátno ostane modré.

Viac tu: https://mladychemik.webnode.sk/chemicke-projekty/modrotlac/

ÚĽUV

V roku 2017 som bola s modrotlačou zaradená medzi výrobcov ÚĽUV v remeselnej skupine MODROTLAČIARSTVO. V tejto remeselnej skupine sme na Slovensku len traja žijúci modrotlačiari - Matej Rabada, Peter Trnka a Lucia Dovalová.

Textilná tvorba

Textilná tvorba je súťažná výstava neprofesionálnej tvorby s celoštátnou pôsobnosťou. Výstava umožňuje autorom zaoberajúcim sa textilnou tvorbou predstaviť sa na verejnosti v ucelenej kolekcii, prezentujúc tradičnú slovenskú textilnú tvorbu s využitím moderného autorského prístupu s uplatnením v súčasnej dobe.

Viac tu: https://mladychemik.webnode.sk/chemicke-projekty/modrotlac/textilna-tvorba-sutaz/

Celoslovenská súťažná výstava neprofesionánej textilnej tvorby.

S kolekciou modrotlače Pánsky a dámsky motýlik som získala

3. miesto.

Výstava je nainštalovaná v Galérii NBS - Múzeum mincí a medailí od 8.12.2017 do 31.1.2018.

Remeslo našich predkov

Výstava z cyklu Remeslo našich predkov, v ktorej prezentujeme ukážky výšivky ako súčasti horehronského kroja a modrotlač  - sukienka a krojová vestička a tiež v prácach detí - modrotlačové plátenká ako obrázky. Viac v odkaze TU

výstavu z cyklu Remeslo našich predkov, v ktorej prezentujeme ukážky výšivky ako súčasti horehronského kroja.

Viac tu: https://mladychemik.webnode.sk/chemicke-projekty/modrotlac/remeslo-nasich-predkov/

 

Modré dedičstvo

výstava modrotlače v Pohronskom múzeu v Novej Bani

Výroba modrotlače nie je len o umení, ale aj o chémii

 

Článok o našej MODROTLAČI na MYBYSTRICA.SME.sk